Tuesday, February 23, 2010

.::hasil perkongsian::.


alhamdulillah..
setelah 2minggu xdiadekan usrah..
malam tdi dapat jua bertemu dengan kawan2 yg jauh dimate..
tp dekat dihati..
hehehe..

biaselah..
majlis diadekan di teratak kami..
L5 115..
kuikui..
even bilik sempit cket..
tp tu sume xhalang kami untuk berkumpul dan berkongsi ilmu..

tp usrah malam tadi xseperti malam2 sebelum ni..
agak len cket..
tp tujuan nyer tetap same..
sebelum HIDAYAH berkongsi ilmu ngan kami..
kami dijamu dengan ice cream coklat + roti..
cedapnyer...
makin semangat nak denga cte dayah..
hehehe..

dayah berkongsiilmu tentang SIRAH SHAHABIYAH..
iaitu..
Asma' binti Abu Bakar..
iaitu..isteri kepada Zubbair..
sgt hebat wanita ini pade zaman Rasullullah..
beliau juge adik ipar kepada Rasulallah..
kerana kekandanyer Siti Aisyah..
adalah kakak beliau..

Asma' seorang isteri yg solehah..
digelar pemilikdua selendang..
cerdas dan bijak..
sabar dan tegar..
dan..
ahli ibadah serta taat kepada ALLAH S.W.T.


then pastu.
mule lah perkongsian antare kami..
kami diwasiatkan supaye mencari ayat yg kami suke dlm al-quran..
yg menyentuh hati..yg terkesan dihati..n memujuk hati dikale kite memerlukan..
xpayah la nk susah2cari novel cinta kah..apakah..
Tafsir al-Quran adalah novel sebenar..
yg kite perlu hayati..
n amalkan..
insyaALLAH...

inilah hasil perkongsian kami..

speaker1: surah al-Baqarah(216)

..tetapi boleh kamu tidak menyenangi sesuatu,padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidakbaik bagimu.ALLAH mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui..

ayat ini terlal terkesan dihati speaker 1 dimane..kite sendiri punbole renung2kan..
xsemestinyer ape yg kite suke tu adalah yg terbaik utk kite..
jgnla terlalu menyukai sesuatu ataupun terlalu membenci sesuatu..

speaker 2: surah al-Baqarah(289)

..Diamemberi hikmah kepada siapa yg Dia kehendaki. Barang siapa diberi hikmah..sesungguhnya dia telah diberi kebaikanyg bnyak..dan tidak ada yg dapat mengambil pelajaran kecuali org2 yg mempunya akal sihat.

speaker 2 sgt suke ayat ini kerana..
ia telah memberi suatu cahaya dlm drisetelah suatu dugaan yg hebat menimpa..
sentiasala sabar..redha ngan dugaan ALLAH..
kerana manusia punyai akal yg dpat befikir suatu yg jadi ade kebaikan disebaliknyer..


speaker 3: surah al-Ankabut(57)

setiap yg bernyawa akn merasakan mati...kemudianhanya kepada Kami kamu dikembalikan..

suatu kisah disebalik ayat ni..
seorang ibu dpat menjaga anak..mendidik..membelai..memandikan..membasuh najis..memakaikan bedak...menyayangi seoarang anak tanpa syarat..
sesungguhnya..
jgn lakite sebagai anak memberi tgungjawab it kpd org lain disaat kematian ibu dan bapa kite..
majulah memandikan ibu bapa kite sendiri..memakaikan baju yg bersih..memakaikan bedak..
kerana itu adalah saat terakhirkite dpt melakukan perkara itu..
beringatla...

entryini akn bersambung nant..
sy mahu solat n sambung wat assginment...
heeehhe..

same2la kite muhasabah diri..
insyaALLAH~~





4 comments:

fifi shafinaz said...

waa..bestnye..dh lame xjoin..kirim slm kwn2 usrah len ea..aini 1, aini 2, su, dayah... :)

.::PoNa::. said...

fifi..okeh..t pona smpaikan..windu kat fifi gak..lame sgt da xjumpekan..
xnakdtgcni ker??

~ainee~ said...

wslm...dah jawab tuk salam fifi..heheh..
fifi...kami rindukan fifi juga...
marilah dtg cni...=)

~ainee~ said...

wslm...(dah jawab dah salam fifi)
hehee..
fifi..kami rindu juga sama kamu..
marilah dtg cni...=)