Thursday, April 8, 2010

apakah itu sempurna???

...SEMPURNA...
sume org leh ungkapkan perkatan ni kan??
tp apakah maksud disebalik perkatan ni??
apakah yg tersirat??

kite sbg manusia hnya boleh menjadi hampir sempurna..
tp xkan ade sape kat dunia ni yg sempurna..
dari segi sifat..perbuatan..permikiran..rohani..
termasuk la aku..

bnyk silap yg telah dilakukan yg menjadikan diri aku kurang sempurna..
tp apakan daya aku sbg manusia..
cepat alpa..
lalai dlm perbuatan yg mencalarkan diri sendiri..
tp ALLAH xpernah biarkan hambanyer terkapai2..
setipa yg jadi pasti ade sbb musababnyer..
mesti ade hikmahnyer...

aku sgt bersyukur..
ALLAH masih menarik aku semula ke landasanNYA..
alhamdulillah...
hidup kini lebey terisi..
tp ia masih tidak cukup untuk marasai manisnyer iman dlm diri kite..
bnyak lagi yg perlu aku perbaiki..
pelajari...
terima kasih kepada kawan2 yg sentiase memberi nasihat..
berkongsi ilmu..
sgt2 menghargai pemberian mereka..

baru2 ini..
pertemuan USRAH berjalan seperti selalu..
alhamdulillah..
di tengah2 perbincangan..
seorang rakan meminta pendapat..
sebelun itu..perkara yg ditanye telah menjadi pendebatan dikalangan kawan2 beliau..

soalannyer...
antara pempuan free hair tapi bersolat..
dengan pempuan bertudung tapi xbesolat..
yg mane lbey baik??
aku sgt terkedu ngan soklan tu..
sgt subjektif...

sbg wanita yg juge tidak sempurna..
aku juga xmampu memberikan ape2 pendapat..
tp mujurla ade seorang sahabat yg berkongsi pendapat bersama kami..

bersolat dan bertudung adalah syariat dari ALLAH..
kedua2nye wajib dilakukan oleh seorang pempuan..
jika benar solat seseorang memberi kesan pade diri..diri sendiri akn berusaha mengelakkan perkare tidak baik..
sesungguhnyer bersolat itu mencegah kemungkaran seperti menjaga aurat...

tp mungkin sesetengah akn melenting dana akn berkate seperti ini..

pempuan free hair tpi bersolat:ala..org yg pkai tudung pangai lebey teruk dri aku..same je lau xpkai tudung pun..

pempuan bertudung tp xbersolat: atleast aku jage aurat..xpela xsolat pun..

setiap org ade pandangan sendiri kan..??
tp xnk ke kite menjage kedua2 nya..
even kite pena wat silap...
kite bole mula dari bwah kan??
same juga seperti aku..

astagfirullah..
kalu dingatkan semula..
jahilnyer diri ini..
jhatnyer diri aku ni..
tp betol..
xde sape yg sempurna..
dan setelah kite seda..
kite akn berusaha mencari kesempurnaan..
insyaALLAH..

aku xboleh berckap lbey tentang perkare ni..
terlalu sensitif.
aku sendiri tidak sempurna..
tp sbg manusia..
kite wajib mengingatkan antara satu sama lain..
kita harus ingat..

tujuan ALLAH jadikan manusia hanya DUA..
1. Beribadah
2. khalifah..

dan kite harus bijak menggunakan kedua2nyer..
insyaALLAH..

dengan rase rendah diri..
aku mintak maaf lau aku terslah ckap..
or membuat sape2 terase..
sesungguhnyer..
yg baik itu dtg dri ALLAH..
yg buruk itu dtg dari diri aku sendiri...

2 comments:

Anonymous said...

Pona kena beritahu..Kejayaan dlm taat perintah Allah, kegagalan bila tinggal perintah Allah. Yakinlah~

.::PoNa::. said...

thanks for the comment..
sesungguhnyer bnyak lg yg perlu saye pelajari..
insyaALLAH..
same2 la kite memperbaiki diri..